Vi har ställt några frågor till Andreas Rosenqvist som är produkt- och inkassochef på Preventia Finans sedan 2013.

Vad är utmaningen med att vara produkt- och inkassochef på Preventia Finans?
Att få tiden till att räcka till, vi är under ständig utveckling och ingen dag är den andra lik men det är samtidigt det som gör det så spännande.

Vad är ditt ansvarsområde?
Det handlar om att säkerställa att vårt arbete mot vår kund och deras kund fungerar. Gemensamt för våra kunder är att de söker ett enkelt och tryggt samarbete med hög flexibilitet. För att det skall fungera är det centralt att system och processer fungerar för respektive verksamhet och deras behov.

Är det skillnad på er och andra inkassobolag?
Ja och nej. Vi har alla samma förutsättningar och arbetar alla efter samma regelverk, sen är det upp till vart inkassobolag att bestämma hur man vill arbeta i sin handläggning. Vi har valt det arbetssätt som har högst dokumenterad lösningsgrad på inkassokrav. Vi arbetar för att undvika onödiga extra kostnader för våra kunder och deras kunder, andra får svara för hur de arbetar.

Vad är enligt dig viktigast som inkassoleverantör?
För mig handlar det om ansvar och kommunikation. Ansvar mot vår kund och att vi arbetar för dem och för deras kund. Kommunikation är A och O i alla samarbeten, det finns inget värre än att inte veta eller att inte få svar.

CostSaver, vad är det?
Det är namnet på vår egna produkt som är en samling manuella åtgärder som aktiveras direkt på samtliga inkassokrav. Genom att snabbt få igång en dialog kan vi anpassa lösning med målsättning att få omgående betalning. Omständigheter och förutsättningar skiljer sig avsevärt från ärende till ärende vilket ger stora möjligheter till påverkan och betalning direkt på inkassokravet.

Vad ser du som den största utmaningen för inkassobranschen idag?
Den totala skuldsättningen och antalet gäldenärer ökar kraftigt som resultat av att det är mer regel än undantag att handla på kredit idag. Automatiseringar och scoringmodeller är enligt mig inte speciellt effektivt och kommer bli än mer ineffektivt i framtiden. Branschens utmaning ligger i själva hantverket och att lyckas få kravet prioriterat mot övriga krav och fordringsägare.

Är ni en leverantör för en speciell bransch eller företag?
Det skulle jag inte säga men vår arbetsmetod är extra värdefull för dem med återkommande kunder då hela kundupplevelsen är viktig för att inte riskera att förlora sin kund till en konkurrent. En obetald fordran är inte nödvändigtvis det samma som en dålig kund och i dagens klimat är det viktigt att ta hand om sin kund hela vägen.

Varför skall man välja Preventia Finans?
För vårt arbetssätt! Många stirrar sig blind på sådant som skall vara klart innan man skickar första ärendet. Verkligheten är att i princip alla inkassobolag klarar av att hantera automatiseringar och integreringar. För mig handlar ett samarbete om kommunikation mot vår kund och arbetet mot deras kunder. Det andra skall vara löst innan.

Finns det något du vill tillägga?
Arbetssätt är enligt mig direkt avgörande och det finns mycket man kan göra på ett inkassokrav och innan det skall vidare för ytterligare kostnader och myndighetsutövande. Oavsett om man använder oss eller inte så tycker jag att man skall ställa krav på sin inkassoleverantör och hur de arbetar.

Det är skillnad på att driva och bedriva inkasso

Vi kallar det offensiv inkasso med en utsträckt hand

Diagram bakgrundsbild
Inkassokrav
CostSaver
Kronofogden

Inkassokrav från tredje part blir oftast betalda

  • Fångar upp de slarviga
  • Visar tydligt att er kund bör betala
  • Prioriteras framför andra fakturor

CostSaver aktiveras direkt på samtliga inkassokrav

  • Minst 6 extra åtgärder inom 4 dagar
  • Ökar lyckandegraden med upp till 42%
  • Goodwill, hänsyn och effektivitet

Nödvändigt om gäldenären håller sig undan

  • Nästa steg vid utebliven betalning
  • Myndighetsutövning, en sista utväg
  • Val mellan betalning och anmärkning

Intresserad av offert?

Fyll i nedan information eller ring oss på 0200 – 75 20 00






Vill ni veta mer?

Vi hjälper gärna till att besvara era frågor

Fyll i nedan information eller ring oss på 0200 – 75 20 00






Kontakta oss

Ring eller maila oss så skall vi besvara era frågor

Ring oss

0200 – 75 20 00

Maila oss

kundservice@preventiafinans.se

Behöver ni hjälp?

Kontakta oss för fri rådgivning

Ring oss

031 – 10 20 06

Maila oss

juridik@preventiafinans.se